Lille Aalborg-bureau tager stort ansvar med at rekruttere højtuddannede - men 200 ansøgere fik dem til at ændre strategi

Apropos Bureau er i dag seks faste medarbejdere på kontoret, indtil september sidste år var de kun tre. Marketingbureauet har rekrutteret flere nyuddannede akademikere og taget en elev ind. Processen er dog for kaotisk, og Aalborg Alliancen skal derfor rekruttere de næste.

Mads Mathiasen og Apropos Bureau er vel nok en lille fisk i det store vand – aka Aalborgs erhvervsliv.

Men som en larmende efterårsvind, der skubber Limfjordens bølger fremad, har det seneste år budt på masser af bølgegang og øget vandstand for Apropos Bureau. Corona til trods. ”Vi er en marketingafdeling, som virksomheder abonnerer på måned for måned. Så vi var lidt nervøse, da Corona brød ud. Jeg tænkte: Shit. Men vi mistede ikke en eneste kunde under Corona,” fortæller Mads Mathiasen, kreativ direktør og marketingchef i Apropos Bureau.

Siden september 2020 har bureauet ansat tre nye medarbejdere, inklusiv en mediegrafikerelev.

Dette skete efter en venlig reminder, med Aalborgs borgmester som afsender, om at tage elever ind fra de erhvervsrettede uddannelser. 

”Så det har vi gjort,” siger Mads Mathiasen.

Aalborg Alliancen er et ”fantastisk fællesskab af virksomheder”

Mads Mathiasen glæder sig over at tilhøre en alliance, der samler de aalborgensiske virksomheder – også om at uddanne arbejdskraft. 

”Det er et fantastisk fællesskab af virksomheder. Jeg er helt vildt stolt over at være med. Og så synes jeg, at der er sindssygt meget behov for en tredje limfjordsforbindelse,” siger han og understreger samtidigt, at den præcise placering af forbindelsen ikke er afgørende.

Særligt værdsætter Mads Mathiasen den sparring, som hans Aalborg Alliancen-konsulent bidrager med. Fx at spørge ind til, hvordan det går, og hvad de har brug for.

”Hvad end vi kan gøre for at støtte op om Aalborg Alliancen, vil jeg gerne være med til.”

200 ansøgere blev for kaotisk

Og ’apropos’ at støtte op om alliancens mål om at rekruttere flere ledige. Apropos Bureau budgetterer i 2021 med at finde yderligere to medarbejdere. Men de slår ikke stillingen op selv, som de gjorde i 2019. Dengang var de også på udkig efter to kloge hoveder. Stillingen fik 200 ansøgere.

”Vi vil gerne have Aalborg Alliancen til at håndtere det for os næste gang. Vores rekrutteringsproces er for voldsom. Det er for mange ansøgninger, vi får,” siger Mads Mathiasen.
”Specielt på den første, der var en stilling som kommunikationsmedarbejder. Dem er der mange ledige af i Aalborg Kommune.”

Derfor vil Apropos ’udlicitere’ udvælgelsen af kandidater til Jobcenter Aalborg.

”I ved, hvem de er (ledige kandidater der matcher jobbet red.) og kan tage fat i de rigtige,” siger Mads Mathiasen.

Akademikere er dygtige - alligevel mangler de én vigtig brik

Apropos Bureau har i flere omgange haft stor succes med at ansætte nyuddannede akademikere. Og dermed tage ansvar for at nedbringe ledigheden. I 2018 blev Stefan Noe fastansat efter en forudgående periode med virksomhedspraktik og løntilskud. Uddannet cand.it i Interaktive Digitale Medier. Egentlig havde bureauet ikke økonomi til at give ham en fast stilling, men Stefan tog arbejdshandskerne på og lavede ringe i vandet. Så mange, at der lige pludselig var skvulp af kunder nok til, at han kunne beholde jobbet.

Senest, i januar 2021, har Aalborg-virksomheden ansat Tobias Norre Christensen i løntilskud. Webudvikler af titel. Informationsarkitekt af profession. Også betegnet cand.it. Ligesom Stefan er han uddannet ved Aalborg Universitet.

”Og han er sikret job bagefter. Tobias er dygtig, og vi er glade for ham!” forsikrer Mads Mathiasen.

Derimellem, i september 2019, blev Lisa Sørensen ansat. Mediegrafikerelev fra TECHCOLLEGE. Hun skal være under Mads Mathiasens vinger i tre år. Selvom bureau-direktøren er ovenud tilfreds med sine nyuddannede akademikere, oplever han som arbejdsgiver særligt én udfordring, der går igen hos mange kandidater.

”Akademikerne er skide dygtige, men det virkelige liv kommer de ikke ud i. De kan deres fag. Stefan kunne f.eks. skrive en god tekst, men han anede ikke, hvordan man skrev søgemaskineoptimeret tekst. Det lærte han først gennem arbejdet. Så det handler om at lære, hvordan man omsætter sin akademiske viden til praksis. Forretningsforståelsen mangler fra start,” siger Mads Mathiasen.

Nyuddannet arbejdskraft koster tid at lære op. Men i dag er oplæringen alligevel en rentabel del af arbejdsgangen på bureauet: 

”Hvis der er en opgave som fx Lisa ikke lige ved, hvordan hun skal gå i gang med, bliver kunden ikke faktureret for den tid, jeg bruger på det. Måske har jeg bare ikke forklaret opgaven godt nok. Så vi investerer i vores medarbejdere og derigennem vores kunder,” slutter han.

Mads Mathiasen, kreativ direktør og marketingchef i Apropos Bureau