Uanmeldt nyhedsbrev blev tiltrængt håndsrækning til Hotel Phønix

I foråret 2021 dumper en e-mail ind i hoteldirektørens indbakke - Jobcenter Aalborg tilbyder at rekruttere medarbejdere til en branche i knæ. Det kastede to ansættelser af sig.

Vi springer tilbage til foråret 2021. Hotellernes højsæson kommer buldrende med hastige skridt, efter at den værste covid-virus har sluppet sit tag. Men daværende hoteldirektør for Helnan Phønix Hotel, Michelle Laursen, er i knibe.

Covid-situationen har givet mangel på arbejdskraft i hotelbranchen. Også her.

”På daværende tidspunkt havde vi lukket pga. corona. Så vi havde brug for, at tiden blev disponeret rigtigt,” fortæller Michelle Laursen.

Når hun selv står for rekrutteringen, er de typiske kanaler jobopslag på Facebook eller jobportaler. Hun havde ikke skænket det en tanke, at jobcenteret kan hjælpe med ordinære ansættelser.
”Min opfattelse af jobcenteret før var, at det var her, jeg skulle henvende mig, hvis jeg ønskede at få fleksjobbere ind - eller andre med tilskud. Jeg havde ikke en forventning om, at jeg kunne ringe og spørge efter kandidater til at varetage en fuldtidsstilling,” fortæller hun.

Michelle får tilsendt flere kandidater med receptionisterfaring, hvilket var det aktuelle behov på daværende tidspunkt. Hun vælger at ansætte to, selvom der kun manglede én.

”Det var simpelthen for svært at vælge. Ud af de fem, vi fik, var alle kompetente til opgaven,” siger hun.

Tiden er den største faktor

Når ansættelsessamtaler er et jævnligt foretagende, er det at ramme plet første gang en afgørende.

”Der er ingen tvivl om, at tiden er den største faktor. Men jeg var også glad for ikke at skulle bruge ressourcer på at læse alle de ansøgninger igennem, bare for at sortere nogle fra. Og at skulle håndtere det hver eneste gang, der kom en ansøgning – at skrive til dem, at jeg vender tilbage. For jeg bryder mig ikke om, at man ikke hører fra mig, hvis man sender en ansøgning. Den proces var jeg ude over, fordi der var nogle, der gjorde det for mig.”

Havde det ikke været for Aalborg Alliancens opsøgende indsats, havde Michelle måske aldrig fået nys om, at jobcenteret også kan bruges til ordinære ansættelser.

”At jeg får en påmindelse om, at Aalborg Alliancen findes, og at de kan hjælpe. Det var en kæmpe hjælp for mig i en tid, hvor jeg havde rigtig travlt.”

”Jeg var meget overrasket over, at de kunne levere på de behov, som vi havde brug for. Det var slet ikke min forventning, at der kunne leveres kandidater. Og slet ikke på et tidspunkt som nu, hvor der er stor mangel på folk i vores branche.”

Aalborg Alliancen letter processen

Michelle vil anbefale andre at bruge Aalborg Alliancen, fordi det letter processen. Og fordi de finder dygtigt personale herigennem, fortæller hun.

”Prøv det. Du kan ikke gøre noget forkert. Og får du nogle CV’er, der ikke passer ind, så har du ikke brugt mere arbejde på det end at sende en mail med en forklaring på, hvad du søger efter.”

”Det er gratis at være medlem, og vi får en kæmpe hånd. Det synes jeg, at vi alle sammen godt kan bruge,” siger Michelle Laursen.

Ny hoteldirektør: Systemet virker

Også hotellets nye direktør, Lars Mouritzen, bifalder samarbejdet med jobcenteret. Både med afsæt i sin tidligere stilling hos Restaurant Papegøjehaven og nu, som direktør hos Helnan Hotel Phønix, da de senest søgte efter rengøringspersonale.

”Jeg rettede henvendelse til jobcenteret og fik med det samme Kirsten Schürer (virksomhedskonsulent for hotel- og restaurationsbranchen red.) i røret. Samme dag havde jeg de første kandidater – og flere få dage efter. Så systemet virker,” slutter han.