Vidensdeling åbnede ’en kæmpe motorvej’ for S.P. Jensen A/S

Personlig sparring med Jobcenter Aalborg og økonomisk støtte gennem SMV:Digital har skabt udvikling og vækst hos direktør Morten Bak og kollegaerne.

”Jeg synes, man skal kigge på os og se, hvor vi var engang, og hvor vi er nu. Det er en kæmpe forskel, det har båret med sig.”

Sådan svarer direktør Morten Bak på spørgsmålet om, hvad det har betydet for S.P. Jensen A/S at være Alliance-medlem.

Totalentreprenøren med de karakteristiske grønne biler og den grå elefant er på fem år vokset fra 60 medarbejdere til over 120.

De kom med i Aalborg Alliancen i marts 2019 og har fra begyndelsen haft et tæt samarbejde med deres konsulent fra Jobcenter Aalborg, Henrik Terp.

”Han smitter med sin energi. Man møder aldrig en lukket dør, der er altid muligheder, som bliver afsøgt. Og der kommer noget tilbage, vi kan bruge,” siger Morten Bak.

Eksempelvis har Jobcenter Aalborg hjulpet med at opkvalificere en medarbejder og samtidigt ansætte en ledig gennem jobrotation.

”Det endte med, at han blev udlært som TV-operatør, og det er ene og alene på grund af den vejledning, vi har fået gennem Alliancen,” siger direktøren, som har flere eksempler på, hvordan jobcenteret har ydet hurtig og effektiv service.

Støttekroner fra SMV:Digital giver en ’motorvej af muligheder’

En onsdag eftermiddag i 2020 deltager Morten Bak på et møde, hvor en anden Alliance-virksomhed deler noget, der skal vise sig at blive afgørende.

De har søgt støtte til udvikling af virksomhedens digitale løsninger gennem SMV:Digital, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse står bag.

”Vi kiggede slet ikke den vej, det er helt nyt for os. Det har ikke været et behov tidligere, men virksomheden er i udvikling hele tiden. Kravene bliver større.”

”Det kan udvikle en virksomhed (at være i Aalborg Alliancen, red.). Vi er også vækstet i den periode, så det har kun været plusser,” siger han.

Gennem et nyhedsbrev fra Erhvervshus Nordjylland fik virksomheden også nys om SMV:Grøn, der giver støtte til bæredygtige løsninger.

En motorvej af muligheder har nu åbnet sig, som Morten Bak beskriver det.

”Der er mange midler at søge, men man skal også lige vide, at det kræver tid, hvis man vil gøre det ordentligt,” indskyder driftskoordinator Anita Olesen, mens direktøren nikker.

Nyt IT-system gør alt nemmere og hurtigere

Da Morten kommer hjem fra mødet, giver han stafetten videre til Anita.

”Vi fandt ud af fredag, at ansøgningen skulle indsendes mandag,” siger hun.

Så driftskoordinatoren fik travlt.

”Jeg ringede fredag nede på knæ og spurgte, om de (erhvervshuset, red.) kunne hjælpe mig. Det var med ret kort varsel, men de var bare med på det,” siger hun.

Virksomhedens nye IT-system erstatter de tre systemer, som virksomheden tidligere benyttede. Det gør arbejdet nemmere og hurtigere, særligt når det gælder kvalitetssikring.

”Før brugte vi rigtig meget tid på at få fotos ud af telefonen, når medarbejderen kom hjem for at lægge dem ind på en sag. Nu suser de bare igennem,” fortæller Morten Bak.

HR-, kvalitets- og miljøchef Ann Møller uddyber:

”Medarbejderne kunne tidligere let bruge en halv time på at lægge billeder ind. Nu tager det måske 10 sekunder,” siger hun.

SP Jensen medarbejdere

Foto fra venstre: Anita Olesen, Morten Bak og Ann Møller

Aalborg Alliancen skal kæmpe virksomhedernes sag

I fremtiden ser Morten Bak, at Alliancens vigtigste opgave bør være at sikre veludannet arbejdskraft.

”De skal stadig kæmpe virksomhedernes sag og forbinde os med kommunen.”

”Ja, og forbinde virksomhederne med hinanden,” indskyder Ann Møller. Morten Bak fortsætter:

”Og så skal vi skal have fokus på uddannelse og opkvalificering af medarbejdere.”

”Man kan se, at vi kigger ind i en pensionsalder, der kun bliver hævet, hævet og hævet,” siger HR-, kvalitets- og miljøchefen.

”Kan vores håndværkere holde til arbejdet, eller skal vi have dem opkvalificeret? Det bliver en problemstilling i meget nær fremtid," slutter hun.

SP Jensen Morten Bak

Foto: Morten Bak foran de velkendte grønne biler.