Elev-makkerpar giver god dynamik og effektiv oplæring

”Den her dynamik med at have en voksenelev og en ung elev, den er god,” siger Rikke Nørgaard Eriksen, salgs- og miljøkoordinator hos Stadsing.

Facility services-virksomheden med hovedkontor i Nørresundby er glade for beslutningen om at fylde en vakant, fast stilling ud med to elever.

Rufael Abebe og Michelle Fridlev Jensen hedder de. Begge studerer handel og salg på Aalborg Handelsskole.

Rufael er såkaldt ungelev og Michelle er voksenlærling, også kaldet voksenelev.

Michelle Fridlev Jensen og Rufael Abebe, elever hos Stadsing

Det ’umage’ makkerpar giver mange fordele. Michelle, der har mange års arbejdserfaring i rygsækken, er til stor hjælp for den mere uerfarne Rufael.

”Michelle er lidt mor for Rufael, hun tager ham ind under vingerne. Michelle forklarer det hele på en lidt anden måde, og så han forstår det bedre gennem hende. Når det er os andre, der fortæller det, vil han jo gerne præstere.  

Er hun så i tvivl, siger hun bare, at det her skal vi lige have fundet ud af det. Det lærer han lidt mere af, kan vi se,” fortæller kundeservicechef Katrine Ildal Bech.

Rufael har med sine 22 år ikke så meget at hive op af rygsækken. Derfor bruger Katrine mere tid på at få de basale kompetencer på plads.

”Michelle er mere forsigtig. Hun ved godt, at hvis man træder lidt forkert, så kan man få et slag over næsen. Der er han ung og har gå-på-mod. Her skal vi lige have styr på, at det er det rigtige, vi gør, fordi vi har en kunde i den anden ende.

Det kan være helt basale ting, som hvordan man taler i telefon i en kundeserviceafdeling. Man bander fx ikke,” fortæller Katrine og understreger, at Rufael tager ’irettesættelserne’ meget pænt.

”Han er en gut, der virkelig har et drive. Nogle gange er han bare lidt for ivrig. Så det er en gylden middelvej ikke at pille det af ham, men dæmpe det.”

Rufael og Michelle bruger hinanden som sparringspartnere. De fortæller, at kollegaerne i Stadsing meget gerne hjælper med at svare på spørgsmål, men sparrings-partnerskabet giver det bedste udbytte.

”I hvert fald for mig. Det er lige, før det er bedre end at spørge dem, der ved noget om det,” fortæller Rufael med stor begejstring.

Et eksempel er, da Rufael får til opgave at indlæse ordrer i systemet, hvilket Michelle startede ud med at gøre.

”Hun var blevet god til det, så det var oplagt, at hun trænede mig op,” siger Rufael. Og Michelle fortsætter:

”Du skal pludselig til at forklare, hvad du har forstået. Og det gør bare, at man lærer bedre. Det giver også mig noget, at jeg nu har hjulpet ham med at løse det. Hvis ingen protesterer må det jo være rigtigt. Det giver da en form for klap på skulderen.”

 

Fra bagerst til venstre Henning Jørgensen, Rikke Nørgaard Eriksen, Katrine Ildal Bech, Michelle Fridlev Jensen og Rufael Abebe

Én kanal til Aalborg Kommune sparer dyrebar tid

Logistikchef Henning Jørgensen har ansat voksenlærlinge til lageret i mange år.

Han får ofte opkald fra rekrutteringsfolk, der vil have deres kandidater ud til Stadsing.

”Jeg har ansat folk i mere end 30 år. Før i tiden kom alle ud og så virksomheden, før de anbefalede kandidater, det gør man ikke længere. Man kender ikke virksomheden på samme måde,” siger han og understreger vigtigheden af, at jobcenteret kender virksomhedens behov til bunds.

”Ringer nogen til mig, så siger jeg, at når du har været ude at se vores virksomhed og har set, hvad vi laver, så tager vi en ny snak. Det gør jeg helt konsekvent. Ellers er det spild af min og deres tid.”

Katrine, kundeservicechefen, har erfaring med at bruge Aalborg Alliancen fra sit tidligere job.

”Det er meget mere målrettet, når man har fat i Aalborg Alliancen, fordi de gjort den første del af rekrutteringen,” siger Katrine. Rikke fortsætter:

”Det gør tingene meget nemmere, at du har én kanal ind i kommunen, hvor du ved, at de altid lige kan hjælpe.”

”Hos os er tiden dyrebar. Det er det, vi mangler mest af,” afslutter Henning Jørgensen, logistikchefen.